Tunely na diaľničnej sieti
Tunel Bikoš
V jarných mesiacoch roku 2022 napredujú práce na severnom obchvate mesta Prešov tvorenom 4,3 km dlhým úsekom rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa. Súčasťou úseku je aj tunel Bikoš dĺžky 1155 m, ktorý bude dvojrúrový cestný tunel s jednosmernou premávkou.
V polovici apríla boli dokončené práce na sekundárnom ostení v oboch rúrach tunelových rúrach vrátane úsekov hĺbených tunelov. Podľa NDS práce napredujú podľa plánu a cestu dokončia v lete 2023. V západnej rúre tunela sa aktuálne realizujú štrbinové žľaby odvodnenia vozovky a pracuje sa aj na položení obrubníkov, či realizácii kábelovodov.
Koncom leta roku 2022 by mala začať montáž technologického vybavenia tunela a následne by mala začať realizácia vozovky v tuneli.
Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Váhostav-SK, a.s. a TuCon, a.s. Predpokladané ukončenie rýchlostnej cesty a jej uvedenie do prevádzky sa očakáva v júli 2023.
Tunel Čebrať
Tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km je súčasťou úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností OHL ŽS, a.s., a Váhostav-SK, a.s. Stav prác v apríli 2022 je nasledovný:
V južnej tunelovej rúre je vyrazených 3579 m v kalote, čo znamená, že na prerazenie ostáva 54 m. Stupeň a klenba zaostávajú za kalotou cca 50 m. Razenie od východného portálu bolo dočasne zastavené. V severnej tunelovej rúre je vyrazených 3490 m, ostáva ešte 123 m na prerazenie. V oboch rúrach boli rozšírené profily tunela v núdzovom zálive č.4. Z posledného priečneho prepojenia je vyrazená približne polovica. Na západnom portáli finišujú práce na zaistení portálovej jame. Obidve čelby sú pripravené na spustenie razenia z tohto portálu.
V južnej tunelovej rúre je vybetónovaných 2660 m základových pásov, resp. spodných klenieb. Od januára prebiehala betonáž horných klenieb sekundárneho ostenia, momentálne je hotových 24 blokov. Druhá zostava pre betonáž v južnej tunelovej rúre je pripravená pred tunelom na Východnom portáli. Prvá zostava pre severnú tunelovú rúru je vtiahnutá do tunela, montuje sa druhá.
Práce v tuneli boli začiatkom marca 2022 utlmené z dôvodu nedoriešených zmluvných vzťahov.
Tunel Višňové
Tunel Višňové s celkovou dĺžkou 7 450 m a s dvomi tunelovými rúrami je budovaný na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Súčasťou tunelových objektov je aj odvodňovacia štôlňa, ktoré je umiestnená v osi diaľnice a odvádza horninovú vodu prevažne na východný portál.
Na tuneli Višňové sa dokončieva profilácia posledných blokov primárneho ostenia tunelových rúr. Z horných klenieb zostáva zabetónovať menej než 150 blokov v hlavných tunelových rúrach. Na betonáž sekundárneho ostenia horných klenieb je nasadených spolu 5 oceľových pojazdných debniacich vozov, z ktorých 2 betónujú úseky tunelových rúr so zväčšeným profilom (pôvodne s medzistropom) a zvyšné 3 debnenia sa pužívajú na betonáž štandardných blokov. Z celkového počtu 20 núdzových zálivov je zabetónovaných spolu 7 a pripravujú sa ďalšie.
V závislosti na potrebe prejazdnosti tunelovými rúrami a logistiky v tuneli sa realizuje aj betonáž horných klenieb priečnych tunelových prepojení, kde z celkového počtu 29 prepojení je 12 už zabetónovaných kompletne a ostatné sú v štádiu rozpracovanosti.
Z ďalších dôležitých prác v tuneli je potrebné spomenúť úpravu dna tunela. Podľa zamerania stavu dna tunela je potrebné ešte odťažiť cca 55 000 m3 navozeného materiálu. V mnohých miestach je nutné dorazenie úsekov rastlej horniny v dne, počve tunela.
Z dôvodu zamedzenia prác na konštrukciách vozovky pre chybne zrealizovanú drenáž bývalým zhotoviteľom, spoločnosť SKANSKA betónuje zatiaľ pláň vozovky, kde do polovice apríla 2022 bolo zabetónovaných 2500 metrov v severnej tunelovej rúre. Aktuálne sa otvára pracovisko úpravy dna a následnej betonáže pláne aj v časti južnej tunelovej rúry tak, aby bola zachovaná prejazdnosť v tuneli.
Z nových činností boli začaté práce na dobetonávke ozubu pre zákrytové dosky, betonáž spádového betónu na základových pásoch a prípravu betonáže základu pod štrbinové žľaby.
Rozbehli sa aj práce na portálových častiach tunela. Na západnom portáli sa buduje prevádzkovo-technologický objekt (PTO) a začína sa s prípravou betonáže hornej klenby bloku hĺbeného tunela severnej tunelovej rúry (obr.1). Na východnom portáli sa realizuje kolektor, PTO, vonkajšia kanalizácia a kolektor pred severnou tunelovou rúrou (obr2).
Priestor západného portálu tunela Višňové |
Výstavba kolektoru na východním portáli tunela Višňové |
Autori:
Ing. Miloslav Frankovský, DOPRAVOPROJEKT, a.s.
Ing. Ivan Michale, Váhostav-SK, a.s.
Ing. Vladimír Kotrík, Skanska SK a.s.